Wednesday, September 1

kebaikan dan keburukan contact lenses



raya nak dekat dah.. so, mcm bercadang nak cari lenses untuk pakai time raya nnt dan nak pakai time berfoye2 dah juga nak dipakai time keluar bersama tuttttttt (bukan nama sebenar).. bukan aku je sibuk nak pakai, adik aku pun bising gak nak cari lenses for raya.. tapi tak tau bila nak keluar for searching lenses.. keje maaaaa...



aku paling lama pakai lenses masa belajar dulu.. lama pon dalam 2 bulan lebih sajork... yang lain aku pakai 2 3 kali je.. pastu campak!



pernah cousin aku datang kat umah untuk urusan keluarga.. sekali terkeluar cerita pasal kwn dia pernah pakai lenses dan sekarang mata kawannye tuh tak dpt diselamatkan dan kemungkinan besar akan buta! owhhh takut dow~



tapiiiiiiiiii, before aku pakai lenses, aku pernah buat research pasal cermin mata vs lenses masa kat kampus dulu untuk subject english for higher education. so, aku ngan group discussion siap gi kedai cermin mata area changlun untuk buat research tuh...



masa buat research tuh, tokey kedai yang ada kelulusan universiti overseas yang banyak buat kajian pasal mata nie ader la jugak cerita pasal satu kes yang mata pengguna lenses nie buta disebabkan pakai lenses dan pengguna malang tuh jugak nak saman pengeluar pencuci lenses. (hambik ko! tak de fullstop!). so, before saman tuh diteruskan, bayaklah pemeriksaan yang di buat ke atas si mangsa nieh... tapi, memang tak dapat nak diteruskan saman tuh sebabnye memang si mangsa tuh yang salah...



ada ke patut dia pakai lenses yang hanya untuk 1day use tuh, dia pakai untuk 3 bulan??? pastu, bekas simpan lenses pun dia tak pernah tukar! pastu nak bukak lenses pon dia tak cuci tangan! hoooooooohh!! dia lah yang membutakan mata nya sendiri.



so, setakat nieh. aku belum pernah la lagi pakai lenses pastu mengabaikan aspek kebersihan.. maksud aku, aku bile pakai lenses memang aku careeeeee sesangat! contoh nye, nak pakai lenses, aku cuci tangan bersih2.. nak kuarkan lenses pon aku bersihkan tangan... air untuk rendaman lenses pon aku tukar tiap kali nak masukkan lenses.. haaaa.. gituu...



so, sesape yang pakai lenses tuh, hati2 la yunk oiiiii.. kengkadang bahaya jugakk.. walaupon kt dah caree sesangat... pada aku, aku lebih suka pakai cermin mata lagi berbanding lenses. tapi untuk sesetengah event je yang aku rasa macam nakkkkkkkkkk sangat pakai.. hehehehee...



warna ape sesuai for raya eh?? heeeeee`~


5 comments:

Unknown said...

memang la buta, guna untuk one day, tapi guna untuk 3 bulan sapa suruh, bangang betul!! ;P

Edda said...

tau takpe... dia sendiri yg membutakan.. huhu

Wan Nabihah said...

wah....takut ugk akan risiko ye pakai lenses ni yeap....hurm...adik ada beli jugak tapi jarang sgt pkai...sbb tkut masa nak pakai..huhuhu
mmg lebih baik pkai cermin mata dari lenses...

cik bihah said...

takot gak gini,., tp kene jaga kebersihan sgt2 kalau pakai lens nie..

Anonymous said...

Kalau lens wrna wrni yg 20 hengget tuu , pakai shari je tkpa ek ?